Wel of niet naar de huisarts?

Belangrijk tijdens de Corona-crisis: Ga niet naar de praktijk van je huisarts, maar neem telefonisch contact op als je je zorgen maakt over je gezondheid!

Het belangrijkste probleem van de Corona-pandemie is dat de gezondheidszorg totaal overbelast raakt. Huisartsenpraktijken en ziekenhuizen worden overstroomd door mensen die dringend aandacht nodig hebben. Geen goed moment dus om met hoofdpijnklachten naar het spreekuur te gaan. Dat gaan we dus zelf oplossen.

In alle medische handboeken staan uitgebreide disclaimers in de inleiding. Meestal iets in de trant van: “De informatie in dit handboek is bedoeld om in afgelegen gebieden waar geen professionele medische hulp voorhanden is een medische calamiteit het hoofd te kunnen bieden. Het is niet bedoeld als alternatief voor een EHBO-cursus of een uitgebreidere medische opleiding gericht op het overleven in afgelegen gebieden. Ook is het beslist geen vervanging van het inroepen van professionele medische hulp bij ziekte of ongeval”.

Voor ons boek en deze website geldt dit uiteraard ook. Bij ernstige ziekte of een ongeluk moet je nooit aarzelen om adequate medische hulp in te schakelen, uiteraard na het zelf toedienen van eerste hulp. Een handboek kan helpen wanneer die professionele hulp echt niet voorhanden is, of de patiënt dreigt te overlijden als er niet direct wordt ingegrepen. Maar weet dat je altijd aansprakelijk bent voor je handelen en dat je nooit risico’s moet nemen als dat niet echt nodig is.

We behandelen op deze website en in ons boek een zeer beperkt aantal behandelingen en ingrepen die je eigenlijk eenvoudig zelf kunt doen. Het scheelt je een ritje naar de huisarts of de eerste hulp die het op dit moment al druk genoeg hebben met belangrijker zaken. Bovendien is de wachtkamer bij de huisarts een plek die je echt moet vermijden tijdens een pandemie omdat je daar eenvoudig besmet kunt raken! Het creëert daar hopelijk ruimte voor de echt ernstige gevallen. Maar bij een serieuze calamiteit moet je nooit zelf gaan lopen aanrommelen, maar alles in het werk stellen om zo snel mogelijk professionele medische hulp te vinden.

Het allerbelangrijkste bij de doe-het-zelf-geneeskunde is dat je onderscheid leert maken tussen eenvoudige, onschuldige dingen en ernstige zaken waar je eigenlijk direct professionele medische hulp voor moet zoeken.

Hoofdpijn

Een mooi voorbeeld is hoofdpijn. Dit komt heel veel voor, meer dan 60% van de mensen heeft er af en toe (of heel vaak) last van. Om zelf te kunnen beoordelen wat de beste remedie is, is het belangrijk de verschillende soorten hoofdpijn een beetje te herkennen.

De meeste voorkomende hoofdpijn is de ‘gewone’ hoofdpijn, ook wel de spanningshoofdpijn genoemd. Deze hoofdpijn voel je aan twee kanten, vaak aan de achterkant van je hoofd of hoog in je nek en voelt drukkend of knellend. Kan van enkele uren tot meerdere dagen aanhouden en wordt niet erger als je gewoon doorwerkt, loopt of fysieke activiteiten onderneemt. Draag geen strakke pet of hoed, laat je masseren, of neem twee paracetamolletjes of Ibuprofen (600 mg) als het echt niet meer gaat. Niet nodig om hulp te zoeken.

Migraine-hoofdpijn voel je meestal aan een kant van je hoofd en gaat vaak gepaard met misselijkheid en gevoeligheid voor licht. Dat wordt erger bij inspanningen en hindert je dus behoorlijk bij je dagelijkse activiteiten. Stoer doen en gewoon doorgaan werkt averechts. Is meestal wel binnen drie dagen weer weg. Gordijnen dicht en in bed gaan liggen en helemaal aan het begin van de aanval direct ibuprofen of paracetamol nemen. Koffie (cafeïne) wil nog wel eens helpen helemaal aan het begin. Slaapgebrek of stress kan er ook mee te maken hebben, dus probeer daar wat aan te doen.

Voor het slikken van (teveel) pijnstillers geldt wel weer dat dit kan leiden tot hoofdpijn door het nemen van te veel medicijnen. Als je meer dan 14 dagen per maand pijnstillers slikt tegen de hoofdpijn is dit een reëel gevaar. Let daar dus op! Denk je dat je last hebt van die zogenoemde medicatie-overgebruikshoofdpijn, stop dan in een keer met alle pijnstillers. De eerste twee weken daarna wordt de hoofdpijn alleen maar erger, maar het is de enige manier om er af te komen.

Clusterhoofdpijn komt weinig voor, en kenmerkt zich door zeer heftige pijn aan een kant van het hoofd of gezicht. Een aanval kan van een kwartier tot een paar uur aanhouden. Gaat vaak gepaard met een rood of tranend oog, een verstopte of loopneus, een hangend ooglid en zweet op je voorhoofd. De aanvallen komen in clusters, duren een paar weken of maanden, waarna meestal weer een pijnvrije periode optreedt.

Behandeling is lastig voor de doe-het-zelver. Verapamil is effectief ter voorkoming van aanvallen tijdens de clusterperiode, maar behandeling mag alleen door een neuroloog gestart worden. Wat je wel kunt doen is het vermijden van alcohol of verblijf op grote hoogte (wintersport of bergwandelen) tijdens de clusters. Verlaat dus je geïsoleerde berghut hoog in de Alpen (een favoriete Preppers- hideout) en daal af richting zeeniveau.

Hoofdpijn ALARMBELLEN

Bij wat voor soort hoofdpijn moeten nou direct alle alarmbellen afgaan en kun je het beste zo snel mogelijk op zoek naar medische hulp?

  • Kun je opeens slecht praten of duidelijk maken wat er aan de hand is? Dat kan wijzen op een beroerte.
  • Kwam de hoofdpijn heel plotseling op en is het heel erg heftig, heftiger dan je ooit hebt gehad? Zou een bloeding in je hoofd kunnen zijn.
  • Heb je behalve hoofdpijn ook koorts? Een stijve nek? Zou meningitis kunnen zijn.
  • Langzaam steeds erger wordende hoofdpijn gedurende enkele weken of maanden? Zou een tumor in je hoofd kunnen zijn.
  • Verlamming of slappe armen of benen aan één kant van je lichaam? Een kant van je gezicht hangt wat? Kan een beroerte zijn. Dan dus geen paracetamol nemen, maar snel op zoek naar medische hulp.