Hoe richt je een thuiswerkplek in?

Thuis heb je misschien geen luxe kantoorstoel of een in hoogte verstelbaar bureau. En aan de eettafel of op de bank werken kan op termijn klachten opleveren. Arboned heeft een lijst met tips samengesteld voor iedereen die thuis moet werken, vooral gericht op het inrichten van de werkplek.

Omdat niet iedereen thuis een ingerichte kantoorwerkplek heeft, bestaat er bij veelvuldig thuiswerken een risico op klachten van met name de nek-/schouderregio (CANS, voorheen RSI). Bijvoorbeeld doordat werknemers met hun laptop aan de eettafel gaan zitten. Hierbij ontbreekt vaak steun voor de armen of moet de werknemer de schouders optrekken omdat de stoel te laag is ten opzichte van de tafel. Om zo gezond en duurzaam mogelijk thuis te werken, wordt aangeraden de volgende tips te volgen:

  • Als u veel moet bellen, gebruik dan bij voorkeur oortjes/koptelefoon of de speakerfunctie zodat u uw handen vrij heeft.
  • Heeft u een thuis een kantoorwerkplek? Gebruik deze dan zoals u dit op kantoor ook gewend bent.
  • Heeft u een kantoorstoel bij een eettafel staan?
    • Stel de armsteunen van de stoel dan in voor een goede, ontspannen steun van de armen.
    • Plaats de stoelzitting vervolgens hoger, zodat de armsteunen op dezelfde hoogte staan als het tafelblad.
    • Zet iets onder de voeten zodat de bovenbenen horizontaal gesteund worden op de stoel.
  • Heeft u bovenstaande niet? Probeer dan de stoel eventueel wat te verhogen, zodat als de onderarmen op tafel liggen uw de schouders niet te veel hoeft op te trekken.
  • Steun de armen goed op tafel met het toetsenbord iets verder weg, maar houd de rug recht en voorkom voorover hangen.
  • Wissel zitten aan de tafel ieder half uur af met rondlopen, bewegen of doen van oefeningen. Loop bijvoorbeeld rond bij het telefoneren. Gebruik eventueel pauzesoftware, zoals Workrave, om u te waarschuwen.
  • Ga regelmatig een half uur met de laptop op schoot op de bank of fauteuil zitten. Leg eventueel een kussen onder de ellebogen als steun.
  • Gebruik, indien mogelijk, aan tafel een apart toetsenbord en plaats de laptop op een verhoging (bijvoorbeeld een stapel boeken), zodat de bovenrand van het scherm iets onder ooghoogte komt.
  • Wees bij het werken op de laptop, zonder apart toetsenbord, extra alert om het ontspannen van uw schouder- en nekspieren en beweeg extra, zodat de spieren goed doorbloed blijven.
  • Stel, indien u een aparte monitor gebruikt, deze in op bovengenoemde hoogte.
  • Ga bij voorkeur op een plek zitten met het raam aan de zijkant of achter u. Het is extra vermoeiend om richting het daglicht te kijken.

Geef een reactie