De verveling te lijf

Verplicht een paar weken thuis. Dat lijkt heerlijk. Maar de verveling ligt al snel op de loer …

Je zou zeggen dat je je in deze tijd van onbeperkt Netflix en internet geen moment hoeft te vervelen. Klopt, maar zelfs binge-watching kan uitdraaien op een sleur. En iedereen die wel eens langer dan een paar uurtjes heeft gesurfd kent het gevoel dat het einde van het internet wel in zicht is. Kortom, een tijdje leuk, maar dan? De verveling kan op dat moment eenvoudig toeslaan.

Mensen die zich vervelen zijn vaker dan gemiddeld somber, hebben de neiging te gaan piekeren en worden soms zelfs depressief of apathisch. Dat is in een situatie waarin je juist scherp en energiek wilt zijn, zoals tijdens een pandemie, natuurlijk erg onwenselijk en het is daarom verstandig een opkomend gevoel van verveling direct te onderdrukken door iets te gaan doen. We zetten een paar tips op een rijtje:

Fit blijven, oefeningen doen

Er zijn talloze oefeningen die je in huis kunt doen zonder fitnessapparatuur. Je blijft er fit door en is een uitstekende remedie tegen somberheid of verveling. Met een beetje fantasie en creativiteit kun je allerlei spullen in huis gebruiken om de oefeningen leuker te maken. Om te steppen kun je de onderste treden van de trap gebruiken of een krukje. Een gevulde waterfles van anderhalve liter werkt net zo goed als een gewicht van anderhalve kilo. 

  • Het trainen van de schouders. Kan met twee emmers water of flessen. Zorg wel dat ze even zwaar zijn. Breng de gewichten langzaam omhoog en hou ze 1 seconde vast. Twee sets van 10 herhalingen.
  • Squatten traint heel veel spieren door je hele lichaam. 2 sets van 14 herhalingen.
  • Dippen, trainen van je triceps. 2 sets van 10 herhalingen.
  • Rug en armen trainen. Kan met een fles water, maar ook met een boodschappentas of een krat bier als gewicht. 2 sets van 10 herhalingen.
  • Touwtjespringen. Uitstekende cardio-oefening. Rustig opbouwen.
  • Uitvalspas. Traint de quadriceps en de bilspieren. Kun je ook lopend de kamer uitvoeren, eventueel met een paar kilo gewicht in elke hand. 2 sets van 12 herhalingen.

Ga puzzelen!

De makkelijkste manier om je hersenen in een Zen-staat te krijgen. En je hoeft er niets voor de kunnen. Kringloopwinkels puilen uit van de legpuzzels (onze favoriet: Jan van Haasteren, leuk voor alle leeftijden) die je voor een prikkie kunt kopen. Bijkomend voordeel: je kunt het met het hele gezin doen en we garanderen je dat de tijd voorbij vliegt. En minstens zo verslavend als een goede TV-serie. Puzzel klaar? Maak een foto, deel ‘em op social media. Ruil ze met de buren, of leg ze samen.

Spelletjes

Het ligt voor de hand, maar een spelletje doen is een uitstekende manier om de tijd te doden, zeker als er kinderen in huis zijn. De meeste gezinnen hebben vast nog wel een stapel bordspellen uit vroeger tijden ergens in een kast staan. Halma, Monopoly, Risk, Mens-erger-je-niet, Yahtzee, dat soort spellen. Houd er bij het periodiek opruimen van je huis een beetje rekening dat er een tijd kan komen dat deze ogenschijnlijk ouderwetse, analoge spellen een heerlijk avondvullend tijdverdrijf blijken te zijn voor het hele gezin en bewaar er een paar. Zorg in ieder geval ook voor dobbelstenen, meerdere setjes speelkaarten en eventueel een boekje met uitleg van allerlei spelletjes die je daarmee kunt doen. Zelf heb ik ook een koffertje met pokerspullen; de fiches kun je ook heel goed bij andere spelletjes gebruiken als ‘geld’.

Knutsel

Ben je vergeten om je voor te bereiden op de verveling, dan is dat natuurlijk geen probleem. Een dambord en stukken kun je eenvoudig zelf maken met behulp van een stuk triplex, een stift en doppen van bierflesjes. Wie met wit speelt legt de doppen andersom dan de tegenstander, zo eenvoudig is dat. Een schaakspel zelf maken is wat ingewikkelder, maar zeker niet onmogelijk en misschien wel een heel erg leuke klus tijdens de lange winteravonden. Kortom, gebruik je creativiteit.

Boeken

Behalve de nodige praktische handleidingen en naslagwerken is het zeer aan te raden een flinke stapel boeken in huis te hebben om voor je plezier te kunnen lezen. Verdiept in een boek vliegt de tijd en kun je wegdromen naar andere landen, culturen en situaties. Denk ook aan boeken die geschikt zijn voor kinderen van verschillende leeftijden.

Schrijf een boek

Als er ooit een tijd is om dan eindelijk eens die Grote Roman Die Je Al Jaren In Je Hoofd Hebt te schrijven, dan is het wel nu. Niet te lang over nadenken, ga zitten en schrijf. Bedenk dat Shakespeare zijn meesterwerken schreef ten tijde van de Pest-epidemie van 1593.

Photo by Jessica Pamp on Unsplash

Vul het noodplan van het Rode Kruis in

Het Rode Kruis ontwikkelde een reuze handig Persoonlijk Noodplan, bedoeld om alles vast te leggen wat nuttig kan zijn tijdens een crisis, zoals telefoonnummers of gegevens van de nutsvoorzieningen of verzekeringen. Maar ook zaken als hoe je met elkaar in contact blijft, medische gegevens of waar je verblijft ten tijde van een uitbraak. Met het invullen ben je zeker een paar uur kwijt, want je moet informatie verzamelen uit hele verschillende bronnen en administraties. Maar nogmaals, zeer de moeite waard, en handig om het vooral NU te doen.

Klik hier voor het persoonlijk noodplan van het Rode Kruis

Maak een wandeling

Wandelen, altijd goed voor geest, lijf en leden. Al was het maar omdat je van lang binnenzitten ook behoorlijk stram en lamlendig wordt. En maak er meteen een speurtocht van naar eetbare planten. Je weet maar nooit wanneer dat van pas komt. BTW, there’s an app for that: PictureThis, PlantSnap en PlantSpot zijn apps die planten op foto’s herkennen.


Handwerk en creativiteit

Haken, breien en borduren zijn activiteiten die langzaam zijn verdwenen onder invloed van de moderne tijd. Toch is het niet voor niets dan onze (overgroot-)oma’s daar heel wat avonduren aan besteedden, lang voordat de schermen in alle soorten en maten bezit van ons namen. Een trui breien geeft heel veel voldoening, doodt de tijd en is ook nog eens nuttig. Dat geldt ook voor het repareren van kleding, sokken stoppen of het borduren van een mooi tafelkleed.

Ook heel veel andere vaardigheden zijn niet alleen leuk om jezelf (weer) aan te leren, maar kunnen tevens heel nuttig zijn in tijden van nood. Denk aan houtsnijwerk (schaakstukken!), het slijpen van messen en scharen of het maken van meubels.

Zijn er vaardigheden die je jezelf altijd al hebt willen aanleren? Op YouTube staan miljoenen filmpjes met (gratis) cursussen voor werkelijk alles. Zorg ook voor een paar ouderwetse cursusboeken in de kast en ga er mee aan de gang als je je dreigt te gaan vervelen. Je zult snel ontdekken hoe leuk het is als je zelf weer dingen kunt gaan maken.